sabine junginger - design thinkingNiedawno trafiłem na artykuł What Can Steve Jobs and Jonathan Ive Teach Us About Designing? Wspominanych w nim jest kilka interesujących rzeczy. Dla mnie najciekawsze wydaje się być przedstawienie relacji pomiędzy designem a organizacją, które opiera się na koncepcji Sabine Junginger.

Według Jungingier design może względem organizacji być: (a) oddzielny / zewnętrzny (separate), (b) brzegowy (peripheral), (c) centralny (central), (d) zintegrowany (integrated).

Można sobie zdać pytanie, gdzie jest design a gdzie UX i w sumie to zadaję sobie to pytanie dość często, bo granica między nimi jest dla mnie płynna. W tekście oryginalnym niby pisze się o relacji między  „designem”, ale kiedy opisywane są poszczególne typy relacji, to zamiast „design” pojawia się „design thinking and methods”. Stosunek do design thinking jest więc wyznacznikiem stosunku do designu.

Podoba mi się ta koncepcja. Okazuje się, że Sabine Junginger była jedną z pierwszych doktorantek Carnegie Mellon’s School of Design, a pracę doktorską broniła z teorii designu. Bardzo interesująca praca – ciekaw jestem, czy uda mi się do niej dotrzeć. Jeśli chodzi o o sam proces projektowy (design) to postrzega go ona w kategoriach potencjalnej zmiany, którą może on wnosić do organizacji:

Designers who understand the links between designing and changing can be effective in re-shaping an organization and move design to the core of an organization’s strategy.

W powiązaniu z wczorajszym wpisem, modelem dojrzałości UX organizacji (UX maturity model) oraz ogólnym rozumieniem procesu projektowania oraz jego potencjalnej roli w zmienianiu organizacji, wszystko to składa się w dość spójną całość. Tą całością jest rodzaj sprzężenia pomiędzy organizacją jako taką a jednostką organizacyjną odpowiedzialną za utrzymywanie w niej myślenia kategoriami designu i design thinking. Dla mnie to taki układ, w którym obie strony są beneficjentami, bo obie otrzymują coś istotnego od drugiej strony. Ale największymi beneficjentami są Klienci tej organizacji, bo lepszy design to lepsze produkty i usługi, a szerzej stosowane design thinking – to lepiej rozwiązane problemy (wszelkiego typu).