uxonline.pl

litera - człowiek - przestrzeń

Menu Close

Category: design (page 1 of 3)

Is This the Life We Really Want?

Is This the Life We Really Want

Świat zmierza ku gorszemu. Nieustannie. Wiedział o tym Platon, wiedział Hamlet, wiedział Camus. Przygnieceni chwilowym (poczytajcie Piketty’ego) dobrobytem, kilkudziesięcioletnią prosperity zbudowaną na hekatombie I i II wojny światowej, dumni, syci i dekadenccy, jesteśmy głupsi niż kiedykolwiek w ciągu ostatnich 150 lat. Gdzieś skończyła się oświeceniowa wiara w rozum.

Antyszczepionkowcy, kreacjoniści, narodowi socjaliści, skrajni liberałowie (kolejność przypadkowa, a i grupy tylko przykładowe, bo łatwo można wskazać wiele innych) są forpocztą powrotu do świata społeczeństwa starego typu: mentalnościowo tkwiącego jeszcze przed Oświeceniem, ze społeczną wrażliwością fabrykantów z okresu rewolucji przemysłowej. Nie, nie zostałem marksistą, po prostu opisuję to co widzę – świat tanich recept, najprostszych i najbardziej wulgarnych instynktów, post-prawdy, fake-newsów i wszechogarniającej głupoty, która pomału staje się wyznacznikiem atrakcyjności. Diagnoza Rogera Watersa poniżej – posłuchajcie jak widzi współczesny świat.

Being an idiot is the new black – oto jest rzeczywistość, która nas otacza. Żyjemy w cywilizacji na skraju upadku, gnuśnej, dekadenckiej, wygodnie pacyfistycznej, zapatrzonej w siebie i nieświadomej tego, że zbliża się jej koniec. W formie w jakiej się znajduje upadnie, jak to zwykle bywało z imperiami. Trudno mi uwierzyć, że możemy ją uratować.

Pisząc ten tekst uświadomiłem sobie, że gdzieś już kiedyś podobną refleksję słyszałem. Posłuchajcie jak o naszym świecie mówi M i jak boleśnie wybrzmiewa tutaj Tennyson. W filmie kontekst jest oczywiście inny, ale nawet poza nim, jest to jedno z lepszych odczytań obecnego stanu świata. Is this the life we really want?

Tennyson jest boleśnie prawdziwy, jednak mimo wszystko zostawia nas z nadzieją.

Tho’ much is taken, much abides; and though
We are not now that strength which in old days
Moved earth and heaven; that which we are, we are;
One equal temper of heroic hearts,
Made weak by time and fate, but strong in will
To strive, to seek, to find, and not to yield.

Możemy jednak sprawić, żeby tym, którzy przyjdą po nas zostawić chociaż odrobinę lepiej uporządkowany świat. Dać świadectwo wiary, że widzieliśmy dokąd zmierzamy i staraliśmy się chociaż trochę to zmienić. Powinniśmy przyłożyć ręki do budowy fundamentów, na których następne pokolenia zbudują lepszy świat.

Potrzebujemy modernizmu. Nowego modernizmu.

O literach i projektowaniu ponownie

Thinking With Type / The Geometry of Type

Ponieważ przez chwilę nie było niczego o typografii, spieszę wypełnić tę lukę. Dzisiaj o dwóch książkach będzie: jednej, która mówi o typografii z poziomu ogólnego, druga o największym możliwym konkrecie – krojach pism. Od razu powiem, że obie te pozycje są świetne i że warto je co najmniej przeczytać, ale tak naprawdę – trzeba mieć.

Read more

Coś się kończy, coś zaczyna…

James Bond will return

Gdybym był Francisem Underwoodem, pisałbym ten tekst na maszynie. Ponieważ nie jestem – piszę na komputerze.

Read more

Nie-gęsi, monter i sztuka oficjalna II RP

Nie gęsi, Czerwony monter - Piotr Rypson

Dawno nie pisałem już o rzeczach bardziej historycznych, więc dzisiaj pora nadrobić te zaległości. Powodem jest pachnący jeszcze farbą Czerwony monter. Mieczysław Berman: grafik, który zaprojektował polski komunizm – znakomita monografia Piotra Rypsona na temat życia i twórczości Bermana.

Read more

Dwa spojrzenia na Warszawę

Przestrzeń Warszawy, Paryże innej Europy

Jakiś czas temu (pewnie będzie ze 2 lata) czytałem przepiękną książkę Małgorzaty Rejmer Bukaresz. Kurz i krew. Był to znakomity zbiór reportaży o Rumunii (wcale nie tylko o Bukareszcie). Jako że w Rumunii było też ostatnio sporo moich znajomych i wszyscy bez wyjątku wrócili zachwyceni, postanowiłem zainwestować w przyjaźń polsko-rumuńską i nabyłem bardzo dobrze ocenianą książkę Błażeja Brzostka Paryże innej Europy. Warszawa i Bukareszt, XIX i XX wiek (wydane przez WAB). I to o niej oraz o Przestrzeni Warszawy Krzysztofa Domaradzkiego chciałbym napisać dzisiaj.

Read more

Walka o ulice (w Nowym Jorku)

Walka o ulice

Jeśli kategoria przypadku funkcjonuje we Wszechświecie, to z pewnością nie dotyczy książek miejskich. Do przełomowej tej tezy dochodzę, kiedy patrzę w jaki sposób trafiła do mnie Walka o ulicę Janette Sadik-Khan. Otóż będąc w kwietniu na CHI, całkowitym przypadkiem wpadłem do księgarni i znalazłem tam książkę pod obiecującym tytułem Streetfight: Handbook for an Urban Revolution. Pooglądałem, zrobiłem fotę z kategorii „koniecznie do kupienia” i wykazując się ekonomicznym realizmem – nie kupiłem. Potem się okazało, że słusznie, bo wyszło polskie tłumaczenie. Przypadek? Nie sądzę…

Read more

ISOTYPE: wizualny język nowoczesności

Otto Neurath. Language of the Global Polis

Kiedy kupuje się książki, zazwyczaj dość dokładnie sprawdza się ich zawartość – przegląda się spis treści, ilustracje (jeśli są), na autora się patrzy, czasami okładkę a czasami-czasami kupuje się coś pod wpływem reklam. Książkę o ISOTYPE kupiłem jako pochwałę nieuważności. Kupowałem coś innego, dostałem coś innego – jestem szczęśliwy z tym co dostałem.

Read more

Leon Urbański. Typograf

Typografia kompletna. Kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego

Od jakiegoś czasu tak się składa, że większość tytułów trafia do mnie z rekomendacji. Nie inaczej było z Typografią kompletną o wdzięcznym podtytule Kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego. Książka ta obijała mi się o oczy wielokrotnie w różnych księgarniach internetowych i rekomendacjach z cyklu „klienci, którzy kupili, kupili także”. Kiedy widziałem ten tytuł w internecie czy prawdziwych księgarniach, zawsze jakoś odstręczała mnie od niego ta „twórczość”, „kultura ksiażki” oraz – dość specyficzna – okładka.

Read more

Lenk. Krzysztof Lenk

Krótkie teksty o sztuce projektowania

Jedną z większych zalet książek jest to, że są cierpliwe i się nie skarżą. Gdyby były jakieś bardziej ekspresywne, a nie daj Boże jeszcze asertywne, byłby dramat. W mojej biblioteczce już dawno nie byłoby (między innymi) znakomitych Krótkich tekstów o sztuce projektowania Krzysztofa Lenka. Uciekłyby zniechęcone całkowitym brakiem zainteresowania ze strony ich właściciela, popularnością sąsiadów oraz ogólnym zakurzeniem.

Read more

Felietony o dizajnie

Dizajn i sztuka - Bruno Munari

Dzisiaj będzie nietypowo, bo o niczym konkretnym. Wiem oczywiście, że pisząc to sugeruję, że pozostałe wpisy (czy może chociaż część z nich) są konkretne, co jest jawną nieprawdą, bo jak może pisać konkretnie człowiek, który na niczym konkretnym się nie zna? Niemniej jednak jest tak, że nawet jeśli inne rzeczy są niekonkretne, to dzisiejsze książki są już o niczym – bo czymże są felietony, jeśli nie niczym konkretnym?

Read more

© 2017 uxonline.pl. All rights reserved.

Theme by Anders Norén.