uxonline.pl

litera - człowiek - przestrzeń

Menu Close

Category: design (page 2 of 2)

„Miasta-ogrody jutra”, czyli urbanistyka bez architektów

Miasta-ogrody: Letchworth
Pisząc ostatnio o Le Corbusierze wspomniałem, że w swojej Urbanistyce wykorzystał fragmenty koncepcji (utopii) wcześniejszej i dość szeroko na początku XX wieku znanej i dyskutowanej – idei miasta-ogrodu. Wydana po raz pierwszy w 1898 roku książka Garden Cities of To-morrow wcześniej nikomu nieznanego Ebenezera Howarda, wniosła dużo świeżości do euro-atlantyckiej myśli urbanistycznej. Mimo to, przez ponad 100 lat nie doczekała się polskiego tłumaczenia (sic!). Po raz pierwszy została wydana w całości dopiero w 2009 roku razem z doskonałym krytycznym opracowaniem Adama Czyżewskiego (Trzewia Lewiatana. Miasta-ogrody i narodziny przedmieścia kulturalnego), a w nowym tłumaczeniu ukazała się ostatnio nakładem Centrum Architektury. Mało która koncepcja urbanistyczna była wykorzystywana chętniej i bardziej niezgodne z tym, czym miała być.

Read more

Kompleks gmachu, czyli jak architekci projektują doświadczenia i czego możemy się od nich nauczyć

Kompleks gmachu: Kancelaria III Reszy

W poprzedniej notce pisałem o potrzebie – widzianej z mojej perspektywy – włączania się projektantów procesy zmiany rzeczywistości na szczeblu najwyższym. Brzmi słabo, wiem, ale trudno mi to jakość inaczej nazwać. A gdyby chcieć nazywać to wprost, to byłby to apel o udział projektantów we władzy. Grubo, co? No, niestety grubo… A gdyby ktoś chciał być złośliwy nazwałby to flirtem z władzą. Rzecz jest istotna, bo wcale nie dotyczy tylko architektów… I właśnie o tym jest świetna książka Deyana Sudjica Kompleks gmachu. Architektura władzy.

Read more

O potrzebie zaangażowanego projektanta, czyli co znalazłem w „Kapitale w XXI wieku” Piketty’ego

 

piketty_KAPITAL_okladka21

Jestem z pokolenia, które żyło w świecie permanentnego wzrostu. Dorastałem w świecie, w którym kraje dzieliły się na Trzeci Świat, kraje rozwijające się i kraje wysokorozwinięte. Te „wysokorozwinięte” to były głównie bogate kraje zachodnioeuropejskie. Dwa pokolenia pojawiły się w czasie, kiedy kraje te bogaciły się w stopniu bezprecedensowym i stanowiły dla innych wzór do naśladowania. Sukces gospodarczy tych krajów powiązany był – na poziomie mentalnym – z ich modelem gospodarczym, czyli gospodarką wolnorynkową. No i tak sobie żyłem w przekonaniu, że przecież tak będzie zawsze, że stały i szybki rozwój jest tych krajów immanentną cechą i że tak będzie zawsze. Potem pojawiły się kryzysy, wzrost spowolnił i całość przestała działać już tak płynnie jak kiedyś, ale nadal miałem wiarę w coś, co nazywa się gospodarką wolnorynkową czy europejskim modelem gospodarczym. A potem przeczytałem Kapitał w XXI wieku i nieco tej swojej wiary straciłem.

Read more

Idea domu według Witolda Rybczyńskiego, czyli o tym jak potrzeby ludzkie zmieniają się w czasie

Witold Rybczyński - Dom. Krótka historia idei

O ile pierwsza wydana przez Karakter książka Witolda Rybczyńskiego  (Jak działa architektura. Przybornik humanisty – wkrótce napiszę też o niej) chwilę czekała na swoją kolejkę w mojej czytelni, o tyle kolejna miała już przetarty szlak i poszła praktycznie z marszu. Dom. Krótka historia idei, mimo że po raz pierwszy wydana prawie 30 lat temu (ależ ten czas leci), nie straciła wiele ze swojej aktualności i bardzo dobrze, że możemy cieszyć się jej polskim tłumaczeniem. To nie jest książka dla dekoratorów wnętrz jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka (chociaż z pewnością będzie dla nich interesująca). To książka dla osób, które chcą zrozumieć jak powstał świat, w którym żyjemy.

Read more

Jak przestałem kochać design, czyli o osobistym (cudzym) spojrzeniu na projektowanie

Marcin Wicha - Jak przestałem kochać design

Wydany przez krakowski Karakter Jak przestałem kochać design ma szansę stać się pierwszą naprawdę masowo czytaną w Polsce książką o projektowaniu. Gdziekolwiek nie spojrzę, widzę osoby Wichę czytające lub trafiam na recenzję jego książki. A mnie się do niej jakoś nie spieszyło. Co prawda wiedziałem że wydał ją Karakter (i to samo w sobie było gwarancją jakości), ale będąc „spoza branży” (czytaj: nie będąc projektantem) nie kojarzyłem nazwiska autora. Na dodatek jakoś nie pociągał mnie tytuł, bo ja jestem na neofickiej fali raczej designem zainteresowania niż nie-kochania.

Read more

Jak dobrze sprzedawać UXa, czyli czego może nas nauczyć Lucio Costa (o Brasilii część IV)

el_dahdahW czasach kiedy zajmowałem się jeszcze działalnością naukawą (nie, to nie literówka), szczególnie interesowałem się mitem jako zjawiskiem (i teorią). Pasjonowało mnie, że tak wiele różnych kultur wytworzyło mitologie/wierzenia tak bardzo do siebie podobne, składające się z tych samych struktur, odwołujące do tych samych potrzeb. Miałem jednak wrażenie, że jest to bardzo fajna i wysoce nieużyteczna wiedza. Książka Holstona (The Modernist  City) jest kolejnym przykładem na to, że humanistyką świat stoi i że teoria mitu może być użyteczna. Na dodatek historia projektu Lucio Costy jest świetnym przykładem na to, jak skutecznie sprzedawać swoje wizje/projekty.

Read more

Jak idea staje się planem, czyli o konkursie na projekt Brasilii (część III)

Lucio Costa: szkice do BrasiliiStali czytelnicy tego bloga z pewnością zapamiętali jakże ważną dla dziejów Wszechświata datę 21.04.1961. Nie, nie chodzi tutaj o to, że była to moja minus któraś tam rocznica ślubu (tego pewnie nie wiedzieliście!), bardziej chodzi o ogłoszoną przez Jucelino Kubitschka datę inauguracji stołeczności Brasilii. A działo się to w roku 1956, czyli dużo czasu nie było. W Poszukiwany poszukiwana, Jerzy Dobrowolski pyta swoją żonę „A ty wiesz ile się miasto buduje?Trzy lata…”. Brazylijczykom miało zejść nieco dłużej 🙂

Read more

B jak Bauhaus, czyli o alfabecie designu według Deyana Sudjica

B jak Bauhaus. Alfabet współczesności - Deyan SudjicJesienny wysyp nowości książkowych w pełni, więc dzisiaj chciałbym kilka słów poświęcić niedawno wydanej przez Karakter książce Deyana Sudjica B jak Bauhaus. Alfabet współczesnościZaczynając od końca napiszę, że B jak Bauhaus podoba mi się. Dobrze że ukazało się jej polskie wydanie, bo może przyczynić się do większej popularyzacji tematyki projektowania. Dobrze również, że napisał to Sudjic, bo książka nie jest przeteoretyzowana i czyta się ją z przyjemnością. Dobrze wreszcie, że Karakter wydał tę książkę w twardej oprawie i że zrobił to starannie. To tak na początek 🙂

Read more

© 2017 uxonline.pl. All rights reserved.

Theme by Anders Norén.